Mire jók  a szűrők?

A különféle szűrők használatával a fotózás során lehetőségünk nyílik rá, hogy tetszés szerint módosítsuk a megjelenő látványt. Ilyenkor a fényképezőgépünkbe jutó fény tulajdonságait változtatjuk meg – annak mennyiségét, irányultságát (polarizáltság) és színét is befolyásolhatjuk, továbbá úgynevezett effekt szűrőkkel egészen izgalmas eredményeket érhetünk el, s ilyen módon változtathatjuk meg képeink hangulatát. Ma már nem kizárólag hagyományos fényképezőgépeinkhez használhatóak ezek az eszközök, hanem az ún. akciókamerák, sőt, okostelefonok kedvelt és hasznos kiegészítői is.  

 

Mit tud az UV szűrő?

Ezt a szűrőt alapvetően az ultraibolya fény kiszűrésére találták ki, aminek problémájával elsősorban nagy magasságokban (pl. hegymászás során) találkozhatunk: a távoli objektumok kékes, fátyolos elszíneződését orvosolja. Mivel az UV szűrő technikailag nem befolyásolja a fényképkészítést, fennhagyhatjuk szinte bármilyen esetben, sőt, manapság inkább tölt be védelmi funkciót a frontlencsére nézve. Éjszakai fotózásnál viszont nem javasolt ennek a szűrőtípusnak a használata, ugyanis jelentősen megnöveli az olyan képhibák kialakulását, mint a tükröző-dés és a szellemkép. Ezért is érdemes olyan verziót választani a vásárláskor, amelyik többrétegű kialakítással rendelkezik (HMC – Hoya Multi-Coated, MRC – Multi-Resistant Coating).


A polarizációs szűrőről

Talán a második legnépszerűbb szűrő a polarizációs, amelynek hatásai komo-lyabban érzékelhetőek, mint az UV szűrő esetében. A fény mint elektromágneses hullám egyik tulajdonsága a polarizáltság. A Napból érkező fény polarizálatlan, azaz iránya tetszőleges, azonban a legtöbb felületről visszaverődve és szóródva a fény részben polarizálódik, vagyis a részecskék mozgása rendeződik, az egységes rezgések kiszűrhetőek – erre való a polárszűrő. 

 

Hegyi tájkép bal oldala kék tónusban úszik, a jobb oldala kontrasztosabb a polarizációs szűrő használatának köszönhetően.

Kora délelőtti vagy késő délutáni órákban érhetünk el használatával a leginkább látványos eredményt: csodás, mély kék tónusú égboltot eredményez. A polarizált fény problémájával nem csak ilyen esetben találkozhatunk, hanem különféle tükröződő felületek fotózásakor is pl. autók karosszériájáról és üvegfelületekről is visszaverődhet. A szűrőt magunknak kell a megfelelő irányba állítanunk elforgatással, figyelve a fénymérésre, mert a bejutó fénymennyiség csökkentése miatt (pl. az égbolt fotografálása esetében) a kameránk túlexponálhatja a képet. Ennek oka, hogy a polarizációs szűrők általában csak a fénymennyiség felét engedik át, tehát bizonyos esetekben szükség lehet arra, hogy duplájára emeljük az érzékenységet, bár napsütéses időben ilyen helyzet ritkán adódik. Éppen ezért az UV szűrővel ellentétben ezt a fajtát csak akkor érdemes használni, amikor tényleg szükségünk van a kifejtett hatásra, ellenkező esetben zavaró lehet.

A polárszűrő két fajtája a lineáris és a körpolarizációs. Digitális gépekhez (főként tükörreflexesekhez) a körpolarizációs szűrő ajánlott, amivel biztosan elkerülhetőek a segédtükör miatti esetleges problémák.

 

A természetes szürke avagy ND szűrő

Tengerparti tájképen a lemenő napkorong elé tartott ND szűrőn keresztül söté-tebb tónusokban úszik a látvány.

Ezzel a szűrőfajtával jelentősen csökkenthetjük a gépbe jutó fény mennyiségét, amire alapvetően az objektívbe épített rekesz is használható, de csak korlátozott mértékben, hiszen egy átlagos objektív esetében rekeszeléssel 1/64-ed részére csökkenthetjük a bejutó fénymennyiségét. Azonban számolnunk kell azzal, hogy f/11-nél szűkebb rekesz használatakor nemcsak képünk élessége, hanem részletgazdagsága is csökken. ND szűrővel viszont akár ezredére is csökkenthető a bejutó fény mennyisége a kép részletességének romlása nélkül. Tehát ND szűrővel napos időben is készíthetünk hosszú expozíciós idejű felvételeket, amivel izgalmas hatást érhetünk el pl. a mozgó vízfelület (patak, folyó, vízesés) megjelenítésekor.

Sziklás öbölben a kövek között hullámzó víz füstszerűen gomolyog – ez a hatás is az ND szűrővel készült, hosszú expozíciónak köszönhető-


Effekt szűrők

Az effekt szűrők között vannak a közvetlenül az objektívre feltekerhetőek, illetve az ún. lapszűrők, ahol egy szűrőtartóba kerülnek a kis lapok. Találunk közöttük szürke és színes átmenetes verziókat, amelyekkel pl. az égbolt felső részét sötétíthetjük vagy színezhetjük át, míg a horizont alatti területet érintetlenül hagyhatjuk.

Tengerparti tájban a horizont elé tartott vörös és kék színátmenetes effekt szűrőkkel jól érzékeltethető a látványban létrejött erős hangulatbeli különbség.

Az átmenetes szűrők használatakor is érdemes az expozíciót a szűrőzés előtt beállítani (akárcsak a polarizációs szűrők esetében), vagy expozíció-eltolást használni.


Felmerülhet a kérdés, hogy manapság van-e értelme egyáltalán a szűrők használatának, mikor a digitális kamerák és okostelefonok korában szoftveresen is megoldható szinte bármilyen effekt alkalmazása akár a kép elkészítése után is. Az fontos momentum, hogy bizonyos szűrők esetében a zavaró tükröződések és fényhatások kiiktatásával olyan plusz képi információkat jeleníthetünk meg fotóinkon, amik egyébként normális körülmények között (szűrő nélkül) elvesznének, mert nem képes a szenzor rögzíteni azokat. 

Mi, a Della Printnél fontosnak tartjuk, hogy a fotózás egyszeri és megismételhetetlen élményt nyújtson, és mikor megnyomod azt a bizonyos gombot, már a kattintás pillanatában az elképzelésed szerinti, tökéletes minőségű kép készüljön el. Böngéssz objektív szűrőink és további fotós kiegészítő termékeink között webshopunkban, ha te is a fotográfia szerelmese vagy!