Gondolná bárki is, hogy az otthon vagy épp az irodában használatos öntapadós kis jegyzetlapok, melyek színes, változatos és a megszokott formában nap mint nap jelen vannak az életünkben, már közel 40 éve kaphatóak a boltokban?
A színes lapocskák nemcsak emlékeztetőkként funkcionálnak vagy az egymással való kommunikációnk hatékonyabbá tételét segítik elő, hanem inspirálnak minket ötleteink véghezvitelében is.

A Post-it motivál.

Az öntapadós jegyzetlapok ma már annyira természetesek, hogy nemcsak az irodai munkaasztal elmaradhatatlan kellékei, de otthonunkban is nagy valószínűséggel megtalálható egy-egy használaton kívüli vagy éppen aktívan használt színes öntapadós tömb.

A jegyzetlapok a több mint 100 éves múlttal bíró amerikai multinacionális vállalat, a 3M egyik fejlesztése, mely szervezet a fogyasztói megoldások mellett az egészségügy, a telekommunikáció, az energetika, a gyártás és összeszerelés, a közlekedési- és kereskedelmi megoldások mellett a járműiparban és az elektronikában is a folyamatos megújulásra, a korszerűsítésre és a fenntarthatóságra törekszik. A 3M termékei között szerepelnek a magas minőségű ragasztástechnikai termékek is, ezen a kutatási részlegen született meg a felületi sérülés nélkül visszaszedhető ragasztóanyag.

 

 

És hogyan is?

A mai jegyzetlapokon található könnyed ragasztóanyag létrejötte nem tudatosan történt meg, ugyanis a 3M tudósai a laboratóriumban épp a szuper erős nyomásérzékeny ragasztót kutatták a légiközlekedés számára, hogy a gépek alkotóelemeinek egy részét könnyű, ámde szuper erős ragasztással illeszthessék össze, amikor is egy balul elsült folyamat során Dr. Spencer Silver egy új részecskekapcsolódást fedezett fel. A vegyész a kísérlet során az egyik összetevő ajánlott mennyiségének véletlen túllépése során létrehozta a ma már jól ismert ragasztóanyagot, amely szinte bármilyen felülethez odatapad, ám nem köt oda, így eltávolítása egyszerű, valamint az odaragasztott lapok könnyedén visszaszedhetőek a papírlap és a felület sérülése nélkül. Az anyagot olyan érdekesnek találta, hogy tovább kísérletezett vele.

Dr. Silver 1968-ban lényegében olyan mikroszemcséket hozott létre, melyek ragadóssága mellé egy afféle vegyület társult, mely lehetővé tette, hogy könnyen leszedhetővé váljon különböző felületekről. Nyomásra ugyanis a benne található mikroszemcsék szorosan egymáshoz tapadnak, így ragacsos felületet képeznek, míg a nyomás enyhülésére, vagyis a lap visszaszedése esetén ezek a mikroszemcsék szétszóródnak, ezáltal a nyomás csökkenése miatt pedig kevésbé ragacsosakká válnak a szemcsék.

Mivel ez a ragasztóanyag nem felelt meg a kutatás céljának, nem volt sem erős, sem ellenálló, tehát a szuper ragasztó fejlesztésétől egészen távol állt, így a tanulmány iránya nem megfelelőnek minősült, a 3M pedig nem foglalkozott az új ragasztóval. 

Míg mindenki lemondott Dr. Silver felfedezéséről, ő maga nem tudta elengedni találmányát, folyamatosan azt kutatta, hogyan tudná alkalmazni azt a mindennapi életben, valamint hogyan tudná meggyőzni az embereket arról, hogy a visszaszedhető tapadós lapok igenis remekül használhatóak. A ragasztós lapokat folyamatosan használta a laboratóriumon belüli üzenetekre, mindenhová felrakta őket, ám kollegáit nem győzte meg ezzel a szórakozott szokásával sem. A 3M többi részlegén is próbálta népszerűsíteni, hátha másokat inspirálhat és ötletet adhat nekik, vagy esetleg kutatótársai a munkájuk során hasznosítani tudják a lapokat, ám nem járt sikerrel.

 

Volt, aki meglátta benne a lehetőséget

A változás csaknem tíz évvel később kezdődött el, amikor is egy másik tudóstársa, Art Fry állandó bosszankodását próbálta orvosolni egy hirtelen támadt ötlettel, ugyanis Fry szerdánként próbált a templomi kórusával, ahol papírfecnikkel jelölte be, milyen zsoltárokat fognak énekelni a következő misén, ám vasárnapra ezek a papírok rend szerint kicsúsztak a könyvéből, sokszor éneklés közben, amiből rengeteg kellemetlensége akadt hétről-hétre. Silver ezért adott neki egy csomag öntapadós lapot, mellyel megjelölhette az aktuális oldalakat úgy, hogy azok a lapokat nem rongálják meg akkor sem, ha Fry visszaszedi őket. Frynak tökéletesen beváltak a lapok, így dr. Silver találmánya mellé állt.

Ezek után már ketten kezdték el tovább fejleszteni a ragasztóanyagot. Eleinte csúszásmentes könyvjelzőként akarták forgalomba hozni, ám egyik nap Fry egy kérdést írt üzenetként Silvernek az egyik kis lapon, aki később ugyanazon a lapon válaszolt neki – ekkor jött rá Fry, hogy az öntapadós jegyzet remek fejlesztés lehet. Egyre többet társalogtak egymással is a laboratóriumban kis üzenetekkel, a legkülönfélébb helyeken. A kommunikáció új lépcsőfokát látták meg benne. Ezt felismervén a laboratóriumon kívüli részlegeket, vagyis az egész 3M irodáinak dolgozóit ellátták a jegyzetlapokkal. A dolgozók pedig imádták a lapokat. Miután a menedzsment és az igazgató is elfogadta a termék piacra dobásának ötletét, még éveken át kellett várni, hiszen megfelelő gépeket szükséges volt legyártani a tömbök előállításához és csomagolásához. A 3M mindezen fejlesztések után pedig az 1980-as években elkezdte forgalmazni Press ’n Peel néven, vagyis Tapaszd és Tépd volt az új termék neve a mai Post‑it® elnevezés előtt.

A vásárlók viszont továbbra sem ismerték a termék alkalmazási területeit, ezért nem is vásárolták meg a tömböket, így egyáltalán nem volt szerencsés az első kísérlet a köztudatba hozására. Később arra a következtetésre jutottak, hogy inkább termékmintaként osztogatják azt az embereknek az utcán, ez a módszer pedig tökéletesen be is vált, ugyanis az öntapadós jegyzettömbök kipróbálása után az emberek 90%-a azt nyilatkozta, hogy akár hajlandóak lennének pénzért is megvásárolni és használni azt. Senki nem gondolta addig, hogy szüksége lenne hasonló kis tapadós jegyzetlapokra, addig, amíg el nem kezdték használni azokat. A ’90-es évek elején a köztudatba robbanás után azonnal árusítani kezdték a boltokban, hatalmas sikerrel, immár a ma is használatos Post-it® jegyzettömb néven.

 

 

Honnan a szín?Mára már közel 70 szín közül választhatunk.

A Post-it® tömbök védjegyévé vált kanárisárga szín egy véletlennek köszönhető csak, ugyanis a ragasztástechnikai laboratóriummal szomszédos laborban végzett kísérletek során rengeteg sárga hulladékpapír keletkezett, amiket felhasználtak az új ragasztók fejlesztéseihez. A tömbök népszerűségének növekedésével új terméket dobtak a piacra, melyek a Post-it® jelölők voltak, amik a rendszerezést segítették elő, ezeket már új színkódokkal is ellátták az ikonikussá vált kanárisárga szín mellett. Mára már közel 70 szín közül választhatunk.

 

 

Ha egy ötlet elszabadul

Az öntapadós lapokon való új kommunikációs csatornát a találmány forgalomba hozatalának tizedik évfordulóján továbbgondolva a piacra dobták az öntapadós metting flipchart-okat, melyek új szintre emelték a ’brainstorming’-ot, azaz a csoportos kreatív ötletgyártást és a szakmai megbeszéléseket. A flipchartok a mai napig megőrizték népszerűségüket, használatuk szinte mindennapos, külön minőségmenedzsmenti fejlesztő probléma-feltáró technikákat építenek rá a nehézségek hatékony megoldásának megtalálására. Olyannyira kedveltek a mai napig is, hogy éppen az idei évben, 2020-ban dobták piacra a falra vagy akár egy szekrényre is felragasztható, öntapadós felírófóliájukat, mely egyszerűen szárazon visszatörölhető, időnkénti tisztítása pedig egyszerűen vízzel megoldható.

 

 

Ma már több mint 4000 különböző Post-it® termék kapható, valamint 150 országban elérhetőek a termékeik. Rengeteg érdekességet találhatunk ezek között, például vannak nagy méretű öntapadós lapok, melyek akár 40 cm-es méretben is kaphatóak, vagy vannak extrém erősek, amik akár egy hóesést, fagypont alatti hőmérsékletet is kibírnak, így akár hideg vagy meleg felületekre is tapadnak, kültéri és beltéri használatra alkalmasak, vízállóak, valamint durván texturált felületekre is tökéletesen tapadnak a már megszokott könnyed visszaszedhetőség megléte mellett.

 

 

Persze ne felejtsük el a hagyományos használatot sem, ezekhez rengeteg színű, formájú, méretű tömböket kaphatunk, valamint ma már akár okostelefonokra applikációként is telepíthetjük, és bárhol, bármikor megoszthatjuk másokkal a színes lapokra írt ötleteinket.

A Post-it®-ek a mai napig is az irodaszerek legnépszerűbbjei között találhatóak meg, töretlen sikere a hagyományos minőségének, valamint a folytonos megújulásának egyaránt köszönhető. A számos felhasználási lehetősége mellett a 3M egyik legnépszerűbb terméke, a vállalat pedig támogatja és örömmel áll ki a legváltozatosabb és a legkreatívabb alkalmazási formák mellett, melyekben újabb és újabb lehetőségeket találnak a vásárlóik.

 

 

Az irodai és klasszikus felhasználású tömbök mellett pedig a másik igen népszerű felhasználási forma az oldaljelölő címke, amelyek rövid megjegyzésekre, korrektúrázásra és természetesen a fontos oldalak megjelölésére szolgálnak, az élénk színek pedig segítenek minket a gyors és hatékony eligazodásban.

Mivel a 3M fontosnak tartja a fenntarthatóságot, ezért termékei 100%-ig újrahasznosíthatóak. A papíron levő ragasztóanyag nem akadályozza az újrahasznosíthatóságát, mivel eltávolítható róla. A legtöbb termékük alapanyaga 30%-ig újrahasznosított anyagokból készül, viszont elérhetőek 100%-ig újrahasznosított tömbök is, melyek környezetbarát módon nem tartalmaznak celofán csomagolóanyagot, valamint fehérítetlenek, illetve enyhe pasztell színekkel rendelkeznek.

 

Post-it®